Fox Glacier naar Wanaka…

28 januari 2024 - Clyde, Nieuw-Zeeland

We vertrekken bij het motel uit Fox Glacier zonder ontbeten te hebben. Dat doen we bij cafe Matheson, gelegen bij Lake Matheson, waar we gisteren om heen gewandeld hebben. Toen zagen we, dat je er ook kunt ontbijten. Een modern café. Je bestelt bij de bar, betaalt en krijgt een nummer mee. Zo word je bestelling gebracht. Dat is in NZ de gang van zaken in een bar/café/bakery. Trouwens een bakkerswinkel dan wel een slagerswinkel kennen ze hier niet. Brood koop je voorverpakt en gesneden bij een supermarkt. Bij een bakery kun je koffie, ontbijt en lunch bestellen. Daar maken de Nieuw-Zeelanders veel gebruik van. Na het ontbijt hebben we nog even goed zicht op de gletser, maar door de wolken laat hij het achterste van zijn ‘tong’ niet zien. Gisteren wel. Wat een geluk hadden we toen.
We rijden vandaag 262 km naar Wanaka. Eerst een heel stuk evenwijdig aan de kust (west). Rechts van ons is het vlak en links rijzen de hoge bergen op met tropisch regenwoud. In Haast drinken we koffie en Liesbeth vraagt aan de aardige jongeman, waar een benzine station is.

Die moet hier ergens zijn en de eerst volgende is 88 km verderop. Zo dun bezaaid zijn die hier; eveneens de dorpen. Wat een uitgestrekt land! Na de tank vol gegooid te hebben rijden we verder landinwaarts langs een brede rivier. Soms hebben we breed zicht dan weer rijden we door een smalle kloof. Het weer is wat somber en regenachtig. Voor Wanaka, ons einddoel rijden we langs 2 meren. De bergen zijn ontbost en het gras kleurt oker/geel. Ook weer heel apart. Je blijft je verbazen!
Dat geldt ook voor de vele bruggen over de rivieren. Je nadert een brug en ziet het gele bord wegversmalling. Er is maar 1 rijrichting. Of je bent rood of je bent wit. Steeds even opletten. Maar het is rustig op de weg. Voor de lol turft Liesbeth de eenrichtingsbruggen: 26! Drie keer hebben wij voorrang. Bij een lange brug, dus een brede rivier, zijn parkeerhaventjes. Daar maakt Hans 1 keer gebruik van. Wat zal dat een hoop kosten als deze bruggen 2 baans worden gemaakt.
Wanaka rijden we binnen. Deze plaats heeft voor ons een speciale betekenis. Onze dochter Jorina heeft in 2011 met haar vriendin Tess hier in Wanaka een skydive gemaakt. Dat weten we nog goed, omdat ze ons enthousiast hierover belde. Het Motel is gauw gevonden. Een mooie grote kamer met keuken. We wandelen naar het centrum van Wanaka. Dat is makkelijk: afdalen en richting het meer lopen. We eten bij Francesca, een Italiaans restaurant. Lekker. Moe komen we weer terug op de kamer. Drie lange dagen reizen gaat ons niet in de koude kleren zitten. Morgen een rustdag en niets gepland. We kijken ernaar uit!(L)

1. Jeannette de Graaf:
    28 januari 2024
    Heel erg leuk om jullie reis en verslagen te volgen.
  2. Lea:
    29 januari 2024
    Zo is het ff rust! Ook genieten!

Jouw reactie