Hokitika-Fox Glacier

27 januari 2024 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

In Hokitika zijn we ’s nachts opgeschrikt door de langsrijdende goederentrein. We laden de auto snel weer in want er staat een stevige bergrit voor de deur..

Eerst een lekker ontbijt bij een bakery, die ons aanbevolen was door de receptie van het Motel.
Naast ons zit een stel uit de buurt van Nelson, die zich verontschuldigen voor het uitgebreide ontbijt dat ze laten brengen.. “Dan eten we voor de rest van de day niet zoveel meer..”

We lopen nog even over het strand. Wat een zwerfhout en wat een leuke kunstwerken zijn er van gemaakt. In de verte zien we de wolkenmassa’s zich al samenvoegen. Op weg naar de gletsjer.

We rijden over de lange nieuwe brug over de Hokitika river. Deze is nog breed..

Dan wisselen de laag gelegen gebieden aan de rechterkant en de steile bergruggen aan de linkerkant zich af. Links het regenwoud en rechts soms een boerenschuur..

Dan rijden we Franz Josef binnen een modaine plaats waar het stikt van de toeristen, die met een vliegtuigje (met z’n 6 naast elkaar enkele rijen achter elkaar..) een vlucht maken over de gletsjers..

Tot 12 uur is het nog niet erg bewolkt dus, als we onze lunch nuttigen zitten we tussen het busvolk dat een vlucht gehad heeft en zich gelukkig prijst dat ze de vlucht net gehad hebben…(en waar komen zij vandaan…)

Snel lekkere frieten en weer op weg. Het trekt helemaal dicht. In Fox glacier rijden we ons motel voorbij en rijden een 6 km verder naar een restaurantje aan het Lake Matheson. Hier zou je de gletsjer in het meer moeten zien weerspiegelen in het vlakke water. Er is geen vlak water en de gletsjer is verstopt in de wolken. We zoeken ons motel op en drinken een kop koffie.

Later gaan we toch nog even terug met de auto naar het meer om een wandeling rond het meer te maken. Om 5 uur is alles al dicht, morgen om 8.30 is de boel weer open..

Dan gaan we morgen hier ontbijten voordat we verder rijden naar Wanaka.

Als we terug rijden naar Fox glacier worden we beloond met een volledig zichtbare gletsjer. Dat levert prachtplaatjes op..

’S avonds eten we in de “saloon” wat een mooie dag weer..(H)

1. Lea:
    29 januari 2024
    Wat een km rijden jullie !🚙

Jouw reactie