Op een Gold (t)rail...

31 januari 2024 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

We hebben gisteren schuin tegenover ons verblijf gegeten. Weer eens wat anders dan een paar km lopen voor een maaltijd. Het is toch altijd wel lekker om even een wandelingetje te hebben na de maaltijd. En omdat we wat vroeger eten hebben we daar ook steeds wel tijd voor.
De volgende ochtend beginnen we met een uitgebreid ontbijt bij Victoria in the Lord Clyde, wat is er weer een werk van gemaakt. De pot plungerkoffie is snel present, of we ook een eitje lusten met wat bacon. Dat slaan we niet af. En weer krijgen we een eitje met zeer veel zorg bereid. Het heeft de vorm van een gebakje; ongeveer 2 cm hoog met groene kruiden. Het is een op een speciale manier gepocheer ei. Erg lekker weer. Ook heeft Victoria, een bak met gezouten noten staan bij de meusli. Daar pak ik wat van. Lekker bij het eitje. Toast en smullen maar.

Na het ontbijt gaan we naar ons fiets verhuur bedrijf. Het kleine stadje is in het bezit van 3 bedrijven die fietsen verhuren voor de trails, je zou haast het idee krijgen dat iedereen hier zijn geld aan verdient. Er staan 2 fietsen voor ons klaar. We krijgen onze uitrusting en een grote bidon met vers water, want de weersverwachting is erg zonnig..
We krijgen een uitgebreide uitleg over de route die we gaan rijden. Terwijl een ander de fietsen op de aanhanger vastmaakt. Een derde rijdt ons in een busje in bijna een uur ongeveer 60km van Clyde vandaan.

Daar in de middle of no where was ooit een plaatsje/tentenkamp van de goudzoekers. (Auripo)
Op de plek van het oude station worden de fietsen afgeladen en kunnen we wegrijden over de oude spoorbaan naar Clyde. Wat wij nu gaan fietsen is een onderdeel van een grotere fietsroute van meerdere dagen. In het busje hebben we al een paar keer de “spoor/fiets”weg gekruist en is er informatie over stopplekken en restaurants verstrekt.
Dan gaan we op weg, eerst nog wat onwennig over dit grove gravel weggetje met deze elektrische mountainbikes, maar allengs met meer vertrouwen. Bij de tunnels en de bruggen hebben we het advies gekregen te lopen. Het is enerzijds erg donker en heel smal.
De eerste bruggen zijn imposant. De tunnels niet zo lang maar lang genoeg om het uiteinde niet te zien. De 2e tunnel maakt ook nog een bocht dus ik besluit om de telefoonzaklamp maar aan te doen. Dan valt mijn fiets. Zoeken met de telefoon waar ligttie nu?? Oppakken en verder lopen. Als we de tunnel uit zijn blijkt mijn bidon niet meer op de fiets te zitten. Even terug de tunnel in, maar nergens ligt de bidon..Tja
We genieten volop van het landschap en de zon die lekker achter ons staat. Er staat een lichte bries in de rug en het loopt grotendeels af richting Clyde.. Schitterend!! Wat een mooi afwisselend landschap. In sommige stukken zijn ook scenes van “The lords of the ring” opgenomen. Ik herkende niks, voor mij was het net alsof ik in “Once upon a time in the west” rondreed.
De pleisterplaatsen waren ook erg leuk en om 4 uur met 56 km op de dagteller, leverden we de fietsen weer in Clyde in.
’s avonds eten we in een ander restaurant. Een schaal met verschillende vlees- vis- en schaaldieren; weer erg lekker.

Weer een superdag!!(H)

1. Lea:
    1 februari 2024
    Zo sportief jullie!
  2. Jeannette de Graaf:
    3 februari 2024
    Hallo, blijft leuk jullie te volgen en jullie avonturen te lezen, pas las ik zelf ook dat landen waar films zijn opgenomen, veel in trek zijn bij toeristen, of ook gemaakte treinreizen door Andre van Duin en Jannie.......

Jouw reactie