Van Wanaka naar Clyde

30 januari 2024 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vandaag vertrekken we uit Wanaka, het reisdoel is Clyde: 82 km zuidelijk. We nemen niet de aanbevolen weg, omdat we gezien hebben, dat ze vanwege werkzaamheden de weg tijdelijk hebben afgesloten. Vanaf de parkeerplaats van het motel rijden we de weg richting Cardrona op. Aan weerszijden berghellingen met oker kleurig gras. We rijden in een soort vallei, waar natuurlijk een rivier stroomt. In het plaatsje Cardrona staat een mooi, oud hotel, waar we binnen gaan voor koffie. Ook binnen is de aankleding oud/antiek. Voor het hotel staat een old-timer van het type: T-Ford. Het weer is wat druiliger, maar niet getreurd. We worden een eind verderop getrakteerd op een regenboog over een diepe vallei. We hadden niet in de gaten dat we zo hoog al waren. Afdalen met veel hair-pins. En we komen in een brede vallei, waar abrikozen en kersen langs de kant van de weg worden aangeboden. In Cromwell willen we het centrum bekijken. Maar dat is niet zo eenvoudig. Voor we het weten, rijden we de plaats voorbij. We stoppen even en Hans typt een restaurant in op maps-me. Nog 11 km, wat ver! Ja, dat valt vies tegen: een smal weggetje en tot slot een gravel weg, die op houdt. Alles weer terug. Dan maar de borden volgen met Heritage precinct. Dat blijkt een soort openlucht museum te zijn. Oude huizen uit de 19 de eeuw met veel geschiedenis. Leuk om door heen te lopen, want er is ook markt in de straatjes. Bij een kraampje liggen gebreide kinderkleertjes en ook baby sokjes. Dat is grappig ze lijken op de baby sokjes, die Hans voor Mila, Luca en ook Julie heeft gebreid. Even een leuk praatje met de breister. Weer door naar Clyde. Victoria heet ons welkom in haar hotel met de naam The Lord Clyde. We krijgen een prachtige gestijlde kamer met een grote badkamer met douche en bad. We zitten een uurtje in de mooi aangelegde tuin. Het geurt er naar lavendel en jasmijn. Dan naar de bike winkel, want morgen staat een e-bike tour op het programma. Als de dame van deze zaak onze voucher ziet, blijkt het om een echt mountain-bike track te gaan langs het meer. Met uitdagende ups en downs. Niets voor ons, we zijn onervaren. We weten dat er in de buurt een fietspad over een niet meer bestaande spoorlijn loopt. Geen probleem. Ze zet het programma om. Morgen om 9.00 moeten we ons melden. Prima! We lopen richting een damwand, waar elektriciteit wordt opgewekt. Het miezert en de wind waait. In het dorp lopen we even rond en zien in de tuinen vele hoge, bloeiende stokrozen. Wat mooi! Ook in Nieuw-Zeeland stokrozen. Na een lekkere maaltijd lopen we nog even door het dorp en bekijken de oude metalen brug (1 baans). Morgen stappen we op de fiets. (L)

1. Lea:
    1 februari 2024
    Klinkt weer als een heerlijke dag!

Jouw reactie