What a beautiful day!!

26 januari 2024 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Het eerste wat Kevin, de B en B eigenaar, zegt als hij ons ziet voor het ontbijt is: What a beautiful day! Na de regen van gisteren is de lucht weer helemaal blauw. Dat belooft inderdaad een mooie dag te worden. Na een lekker ontbijt met gebakken ei met bacon zeggen we goedendag. Maar eerst moeten we zien hoe hij zijn dieren voert. Hij gooit wat oud brood en daar wordt om gevochten tussen de hangbuikzwijnen en de kippen. De honden lopen er ook nog tussen door te dartelen. Al met al een leuk schouwspel. Vandaag een lange rit: van Kaikoura naar Hokitika zo`n 365 km en 5 uur rijden. Van de oostkust naar de westkust. Eerst een rustige weg door een open landschap met rivieren. Het gras is geel en daarom de heuvels ook. Hier en daar wat bos. Af en toe eruit voor een stop om eens goed om ons heen te kijken. Dan komen we op de SH 7 die door de bergen voert. Voor Hans geen probleem. Hij is het bochtenwerk gewend van de Alpen. We rijden door bos, wat hier het tropisch regenwoud is. Erg groen en soms donker omdat de bewolking laag hangt. Op advies van Kevin stoppen we halverwege bij Maruia Springs: een soort spa met een mooi restaurant. Het is best fris buiten, maar binnen brandt de open haard. Daar gaan we vlakbij zitten met koffie en even later een platter met vlees, kaas, groente en olijven met stukjes brood. Heerlijk! Wat een gouden tip van Kevin. Er zijn in het binnenland erg weinig dorpen, dus ook niets te drinken. De weg kruist op een geven moment een spoorweg. We rijden erlangs en daar rijdt een goederentrein. Als we voorbij rijden zien we 2 oude locomotieven. Dat is een leuke onderbreking. Treinen hebben we hier in NZ nog niet gezien. Een eind verderop zien we hem weer aankomen. Snel stoppen en Hans kan er een foto van maken. Het laatste gedeelte van de reis gaat eigenlijk vlot , helemaal als we de zee zien liggen. Rond 16.00 uur zijn we in ons motel in Hokitika. Een kleine kamer, maar alles is er. Voor het schrijven van het blog is een tafel wel erg prettig. Op naar het strand, even de benen strekken en uitwaaien. Dat lukt aardig, want er staat een stevige wind. De zon schijnt volop. Op het strand ligt veel wrakhout. Takken en boomstammen, die met de rivieren uit de bergen de zee zijn in gedreven en weer op het strand zijn aangespoeld. Hier en daar staan hele kunstige bouwwerken van dit hout. We lopen het strand af tot aan de rivier. Dat geeft een mooi uitzicht op de brug, die we morgen over gaan. In het dorp vinden we een restaurant en eten lekker. Als de zon bijna ondergaat lopen we gauw naar het strand en zien hem achter de wolken verdwijnen. Het is door de wind koud geworden. Gauw naar binnen. Wat staat morgen op het programma? Vandaag was in ieder geval een beautiful day! (L)

1. Lea:
    29 januari 2024
    Volgens mij zijn al jullie dagen beautiful!

Jouw reactie