Rust in Rotorua

10 januari 2024 - Whakapapa Village, Nieuw-Zeeland

’s Ochtends rustig aan, niet te vroeg uit bed, rond half 9 aan het ontbijt in het hotel. Even kijken hoe het gaat met de was. Er blijkt een apart washok te zijn met een 3 tal grote wasmachines en 2 drogers. Dat gaan we vanmiddag doen.
Eerst een echte lekkere koffie. We lopen het stadje in; het is een stad zoals we al meer gezien hebben. Ontworpen op de tekentafel, rechte lijnen en kruisende wegen. Opvallend is dat de huizen/gebouwen vaak niet meer dan 2 verdiepingen zijn. Dit stadje is een badplaats/kuuroord geweest en er staan een aantal grote complexen in een gelijke bouwstijl. Ze dateren van rond 1920. Dat kuren gebeurd nog steeds. Er heerst in het stadje een penetrante zwavelgeur, die soms went en dan opeens weer je neus prikkelt.
We lopen langs de winkeltjes, doen wat inkopen en praten na over de gezellige gesprekken met C&C gisteren.
Chris had een uitgebreid verhaal over de achtergrond en herkomst van de Maori (een verzamelnaam van verschillende elkaar beconcurrerende stammen). Ook zij waren hier pas zo’n 1000 jaar geleden voor het eerst. Hij haalde een DNA studie aan; die aangaf dat alle stammen op de Polynesische eilanden afkomstig waren vanuit het oude Taiwan. Zo ook de Aboriginals in Australië. Die waren allemaal zo’n 5000 jaar geleden over de eilanden uitgezwermd. De Aboriginals waren nooit naar NZ overgestoken.. Wel veel later geëvolueerde stammen van de Polynesische eilanden.
Clive was een lid van de stam die zich gesetteld heeft rond Whirinaki.

We gaan lunchen in een Pub die naast het gerechtsgebouw staat en dat vroeger een politie gebouw was. Gisteren wilden we hier ook eten maar toen was er geen plek meer.
Na de lunch wat drankjes gekocht (Bier is hier niet in de supermarkt te krijgen maar in de Liquorstore).
In het hotel de was. Daarna weer een wandeling naar het stadje.

Al met al een lekker rustig dagje tussen door.
Chris heeft ons ook nog enige suggesties gedaan wat we moeten gaan zien als we morgen naar de bergen vertrekken. Zullen wel zien wat we kunnen doen…(H)

1. Luit:
    10 januari 2024
    Lekker H&L! Wel even nog kuren in de zwavel zou ik zeggen……
  2. Lea:
    11 januari 2024