Na een vulkanisch park op naar de bergen!

11 januari 2024 - Whakapapa Village, Nieuw-Zeeland

Vandaag rijden we weg uit Rotorua. De highway (2-3 baansweg) op en rijden maar. We besluiten een vulkaanpark, wat op de route naar het zuiden ligt, te bezoeken. Daar zijn er een aantal van in de omgeving. We drinken eerst koffie en als we tickets willen kopen staan we in een rij met Chinezen en/of Japanners. Met een stempel op je pols kom je het park in. In het park zijn routes uit gezet. Je kunt rondjes lopen. De paden zijn afgezet met hekken en borden waarschuwen voor groot danger. Het vulkanisme kan elk moment uitbreken. We zien heet borrelend water, stoom afkomstig uit een groot gat uit de grond en veel gekleurd water. Het opvallendste is een gifgroen meer. Het is erg druk in het park en heet, van de zon en van het hete water wat omhoog komt. We horen allerlei nationaliteiten om ons heen. Wil je bij een uitzichtpunt kijken dan moet je je aansluiten in de rij. Soms schuifelen we voet je voor voetje naar de volgende vulkanische activiteit. Het lijkt Blijdorp wel. Een spuitende geiser zien we niet. Die wordt hier elke ochtend eenmaal opgewekt met zeepsop.
We hebben genoeg gezien en rijden verder. Er komen ons enorme vrachtwagens tegemoet met een lading van dikke boomstammen. Het landschap is vlak en groen. We rijden om een groot meer heen en slaan af richting natuurpark Tongariro, bekend om zijn 3 vulkanen. Onze bestemming is het Skotel Alpine Resort. Een kruising tussen een luxe berghut en een hotel. Het bevalt ons gelijk goed. De kamer heeft veel hout en het uitzicht is fantastisch: zicht op de vulkanen en het weidse landschap. Lekker met een blikje bier op ons terras zitten. Plannen maken voor morgen, want hier willen we wandelen! Het is hier stil op een enkele fluitende vogel na. Het eten is ook prima. `s Nachts klettert de regen op het dak gemaakt van gele golfplaten. (L)

1. Lea:
    11 januari 2024
    Proost en genieten maar weer!
  2. Jeannette de Graaf:
    18 januari 2024
    Alles is nog steeds genieten.