Verblijf in Blue Duck Station

15 januari 2024 - Martinborough, Nieuw-Zeeland

Voor het ontbijt lopen we 20 minuten naar het cafe van Blue Duck Station. Geen lopend ontbijt buffet, maar een ontbijtgerecht van het menu uitzoeken en bestellen, grotendeels eiergerechten. Dan duurt het een tijd voor het gebracht wordt, want het is druk. Niet erg, want in het cafe is wifi en dat hebben we hard nodig vandaag. Hans is vast besloten om het bandenprobleem op te lossen. We rijden nu op een thuisbrengertje en deze moet vervangen worden. Het autoverhuurbedrijf Ezi wil dat we dat doen in een plaats 150 km verderop bij een Bridgestone bedrijf. Maar dat gaat niet, Bridgestone is gesloten in het weekend en vandaag is het zaterdag en morgen rijden we weer verder. Wat te doen? Wat ook tegen zit is het telefoneren met Riksja, Greenspot (reisorganisatie, die alle boekingen voor ons heeft verzorgd) en Ezi. We krijgen geen contact.
De mensen van de Blue Duck station zijn op de hoogte van onze situatie. We mogen hun huis telefoon gebruiken. Uiteindelijk belt en mailt Hans naar de betreffende organisaties en komt rond het middaguur het verlossende woord: Morgen rijden we naar onze volgende bestemming in het zuiden van het Noordereiland en onderweg in Palmerston North is een Ezi en daar ruilen we de auto in voor een nieuwe auto.
We slaken een zucht van verlichting! Kunnen we nu weer door met onze vakantie.
Het is mooi, helder weer en we gaan even de stress uit de benen lopen. We verblijven in het Whanganui National Park. Van af het cafe loopt een pad en dat lopen we een stuk. Diep beneden ons stroomt de rivier. Overal is het groen: de flora van het regenwoud. Na een lekkere salade maken we met Michael in een Jetboot een tochtje over de rivier. Lifejackets aan en genieten maar. We varen langs groene steile wanden. Micheal vertelt ons van alles, maar het hoogtepunt is het zien van 2 blue ducks. Ze zitten op een paar stenen. Hun verenkleed valt bijna niet op. Het is blauwgrijs en hun snavel is wit. Heel bijzonder om deze eenden te zien. Ze worden ernstig bedreigd. Possems, hermelijnen en ratten eten graag hun eieren of de jonge eendjes.
Blue Duck station zet vallen voor deze dieren. De medewerkers zijn erg begaan met de mooie natuur waarin ze wonen en werken en laten dit graag aan toeristen zien.
Voor het diner moet je weer in het cafe zijn. Het staat vanaf 18.30 uur klaar op de bar. Aansluiten in de rij. Het lamsvlees, de bloemkool en aardappelgratin smaken heerlijk. ‘s Avonds pakken we onze spullen al zoveel mogelijk in, want we willen vroeg gaan rijden. (L)

1. Lea:
    15 januari 2024
    Heel fijn, lekker eten, morgen nieuwe dag en andere koets!