Vulkaankratermeren en een waterval

13 januari 2024 - Taumarunui, Nieuw-Zeeland

Het is bewolkt als we wakker worden. De vulkaanberg, die we gisteren nog zagen vanuit onze hotelkamer is verstopt in de wolken. Het is fris maar een goede temperatuur om te wandelen. En dat kan hier goed. We hebben een getekend kaartje bij de receptie gekregen en kiezen de wandeling naar de waterval en de meertjes. Het pad start bij het hotel. We lopen door mans/vrouws hoge stekelige struiken op ongeveer 1100 meter hoogte. Er zijn geen andere paden, tenzij aangeven op een bord. Gewoon rechtdoor lopen. Na 1 uur lopen horen we de waterval, maar die bewaren we voor de terugweg. We slaan het pad in, wat ons leidt naar de Tama Lakes. Ondertussen werden de struiken steeds lager en kijken we uit over een weids landschap. Ook de lage bewolking is op getrokken. Het pad bestaat uit een soort rubberen matten, die op de grond liggen. Met veel houtentrapjes omhoog en omlaag gaan we de vele bergruggen over. De begroeiing wordt steeds lager, omdat we ook hoger komen. Bij het meer, dat op 1400 meter ligt, zien we rotsen, zand en kleine rotsplantjes. Erg mooi! Het pad tot aan het meer wordt steeds zichtbaar door blauwe paaltjes met een oranje driehoek op de top. En je gelooft het niet, maar dit is Nieuw-Zeeland, je kunt er naar het toilet. Er staat een soort dixie. Deze staan ook op grote overzichtsborden aan gegeven. Het meer is de moeite waard geweest van 3 uur wandelen. Het ligt in de diepte en heeft een prachtige kleur blauw, soms zilvergrijs. Tijd voor een boterhammetje. We lopen alles weer terug en we zijn niet de enigen. Jong en oud komt ons voorbij. Bij de waterval gaat een diepe en steile trap naar beneden. O, jee denkt Liesbeth, die ga ik niet naar beneden, maar Hans haalt haar over en samen dalen we af. Echt een lange waterval met veel kabaal. Langs de rivier lopen we terug naar het hotel. Moe en voldaan drinken we, jawel, een lekker koel biertje op het terras voor onze kamer. Bergschoenen uit, die hebben goed dienst gedaan vandaag. De vulkaan is weer zichtbaar. De zon schijnt weer. `s Avonds lekker eten en de route voor morgen doornemen. (L)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frits Quispel:
    13 januari 2024
    Leuk verhaal, lijkt mij een prachtige tocht
  2. Lea:
    15 januari 2024
    Petje af Lies, de steile trap!
    Toppie!