Van west- naar de oostkust (Richmond-Kaikoura)

24 januari 2024 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

We nemen afscheid van the Pear Orchard Lodge. Nog een keer uitzicht op de bergen achter de lodge. Fox de kat laat zich zien. Hij zit op de auto van baas of vrouw. Baas vertelt dat hij achter de schuur een konijn heeft gevangen. Liesbeth loopt het weggetje af en opent het zware hek. Ze komt langs de koeien familie; die staan druk te grazen. De eerste stop is in Richmond, waar we al een paar keer hebben gegeten. Hier gaan we ontbijten. Het is bewolkt en het miezert een beetje. Na een half uur rijden regent het hard, zo hard dat er plassen ontstaan en we een plens water tegen de auto krijgen. Dat is even schrikken. Een deel van de route hebben we een paar dagen geleden heen gereden en vandaag de andere kant op. Ons eind doel is Kaikoura aan de oost kust. We rijden een gedeelte door de bergen met veel bochten. Voor Blenheim is het landschap weer vlak en zien we wijngaarden. Op grote borden staat te lezen dat SH 6 is closed. We zien wel. Inderdaad een weg omleiding. De eerste in NZ. Die volgen we en komen weer op de SH 6. Het landschap verandert: We zien heuvels, die begroeit zijn met geel gras. Dit gedeelte van het zuider-eiland is erg droog, omdat er weinig regen valt. Hier is ook groot gevaar voor brand. We zien borden met verschillende kleuren en een wijzer. Groen staat voor weinig brandgevaar en rood voor een groot risico. Wat ook opvalt  zijn de vele rivieren, waar een oude brug over ligt. Die zie je van verre aankomen door het bord wegversmalling. Er is maar 1 weghelft, dus opletten of je wel of niet voorrang hebt. De weg gaat verder langs de kust. We zien de zee glinsteren. In een mooi aan zee gelegen restaurant eten en drinken we iets. Vroeg in de middag komen we bij onze B en B en worden eerst hartelijk verwelkomt door 2 jonge zwart/wit honden. Daarna heet Kevin ons welkom. We hebben een ruime kamer met eigen terras gelegen in de tuin, waar de kippen vrij rondlopen. In een wei scharrelen ook 3 hangbuikzwijntjes, 2 bokken en 3 alpaca`s. Wat leuk! Na een biertje weer in de auto. Zes km vinden we toch te ver lopen. Eerst naar  het Whale-centrum om ons voor morgen aan te melden. Onze namen staan op de lijst. Morgen betalen. Oke, we weten nu waar het is en waar je kunt parkeren. We lopen rond. Heldere luchten en mooi uitzicht op de zee. We eten gelijk in Kaikoura en rijden terug. Was weer een prima dag! Morgen gaan we walvissen spotten.(L)

1. Lea:
    25 januari 2024
    Wat leuk een levende haven voor je terras!

Jouw reactie